Pædagogiske principper

Vores pædagogiske fundament er at personalet skal sikre den positive relation til barnet og justere sig efter barnets interesser og behov. Vi lytter til børnene og giver dem tid til, at fortælle om deres følelser og oplevelser. De børn der har svært ved at forklare sig, hjælper vi på vej med enkelte ord. Det hjælper børnene til at være i dialog med andre.

Vi har stor fokus på sprog i alle vores pædagogiske aktiviteter og overgange. Det er vigtigt for os, at børnene bruger kommunikative strategier i dagligdagen, når de er i relation med børn og voksne. Vi ser børnene bruge sproget og stoler på, at de kan hente hjælp hos den voksne, hvis noget er svært. Ved at have stor fokus på sprog har vi et meget lavt konfliktniveau blandt børnene og det giver en rolig atmosfære på stuerne og i huset, så der er mulighed for læring og udvikling.

Vi arbejder med det enkelte barns udvikling med henblik på, at være en del af fællesskabet. De strategier børnene får hjælper dem til at mærke deres egne behov og afstemme dem i relation med andre.