Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprog

I Børnehuset Stakhaven har vi fokus på barnets sproglige udvikling. Vi arbejder med alle sprogets aspekter hele dagen, så vi giver børnene de bedste muligheder for at indgå i dialog med andre. Vi arbejder med sprogudvikling i gennem hele dagen og når børn har brug for mere fokuseret sprogunderstøttelse er de i små grupper med 3-4 børn. Vi samarbejder med Københavns kommunes tale/høre lærer, som kan vejlede personale og forældre i, hvordan vi sikre den bedste sprogudvikling. 

Personalet har været på uddannelse hos Sprogklar for at udvide vores viden, så vi har de bedste forudsætninger for at tilpasse de daglige aktiviteter og stuernes fysiske rum, så de understøtter sprogudviklingen. 

Vi sprogvurderer børnene når de er 3 og 5 år. Hvis der er børn der har udfordringer, vurderer vi dem flere gange, så vi har fokus på at de udvikler sig.  Sprogvurderingen undersøger forskellige aspekter af af barnets talesproglige og før-skriftelige kompetencer. I de talesproglige kompetencer indgår: sprogforståelse, ordforåd og kommunikative strategier. I de før-skriftelige kompetencer indgår: rim, opmærksomhed på skrift, bogstavkendskab, opdeling af ord og forlyd
Når børnene har været til sprogvurdering sendes en mail til forældrene med resultatet. Vi inviterer forældrene til en samtale hvor vi gennemgår barnets sproglige kompetencer og taler om hvordan vi i fællesskab kan støtte barnet bedst muligt. 

Til de børn der under 3 år bruger vi sprogtrappen til at se om børnene er i en positiv udvikling. Sprogtrappen bruger vi også til forældresamtaler, hvor forældrene udfylder sprogtappen, så vi sammen kan se deres barns sproglige udvikling.